Mission Statement

De Planteneter inspireert tot, informeert over en begeleidt bij de plantaardige lifestyle. De Planteneter wil mensen hun eigen verantwoordelijkheid voor voeding en gezondheid weer terug geven. Want een gezond lichaam is het resultaat van een gezonde lifestyle.

Bedrijfsgegevens

De Planteneter

  • info@deplanteneter.nl
  • VOF De Planteneter
  • KvK nummer 59694246
  • BTW nummer NL 8536.07.539.B01
Meer

De zeven wetten voor een gezonde leefomgeving

door Boele Ytsma op 21 januari 2015 om 10:03 over , , , , , en
21 jan

Wij zitten midden in een verhuizing. Deze blog schrijf ik tussen de dozen. Persoonlijk vind ik een verhuizing altijd weer een prachtige uitdaging, omdat het mij de mogelijkheid geeft om een nieuwe omgeving voor mijn dagelijks leven te creëren. En psychologen vertellen ons dat onze omgeving in hoge mate ons gedrag bepaalt.

Dat is een interessante gedachte. Dat betekent namelijk dat we ons eigen gedrag kunnen beïnvloeden door onze omgeving te veranderen.

Ik geef je vandaag zeven wetten voor een gezonde leefomgeving: hoe kun je je omgeving zo inrichten dat je ‘vanzelf’ gezonder gaat leven?

1. Maak gezond gedrag gemakkelijk

Iedereen weet dat groente en fruit gezond zijn en dat je dus gezonder wordt als je dat meer eet. Hoe eenvoudig is dat als het altijd voor het grijpen ligt? Zorg dus dat je altijd en overal beschikking hebt over groente en fruit. Maak van je voorraadkast een walhalla van gezondheid: volkoren producten, bonen, linzen, gedroogd fruit, noten en zaden, kruiden en nog veel meer. Zorg dat je koelkast vol staat met groente en fruit en laat je fruitschaal altijd uitpuilen van vers fruit. De belangrijkste keuze valt in de winkel!

Maar dit houdt niet op bij de keuken. Zorg dat je op je werk of in de auto altijd veel vers fruit of andere gezonde snacks bij je hebt. Neem een goedgevulde lunchbox mee, zodat je niet in de verleiding komt om naar het bedrijfsrestaurant te gaan. Zet een kan water naast je computer, zodat je voldoende blijft drinken. Mensen zijn van nature lui en zullen voor de makkelijkste oplossing kiezen – zo werkt ons brein. Zorg er dus altijd voor dat de makkelijkste oplossing de gezondste is.

Het zelfde geldt voor beweging. Kies allereerst een sport waar je plezier in hebt. En maak het dan gemakkelijk. Als je wilt gaan hardlopen, kleed je dan vooraf lekker warm aan, zodat de kou je niet afschrikt. Doe je kleren ook alvast wat eerder aan, dan heb je steeds minder redenen om niet te gaan. 

2. Creëer obstakels voor ongezond gedrag

Als je weet hoe ons brein werkt, kun je het omgekeerde ook doen: ongezond gedrag moeilijker maken. Als je dus wel ongezonde dingen in huis hebt (bijvoorbeeld voor je huisgenoten), ruim ze dan op op moeilijke plekken. Achter in een heel laag kastje, waarvoor je op je knieën moet. Of juist heel hoog in een kastje waarvoor je per se op een stoel moet staan. Mensen die supermarkten inrichten weten dat: de meeste mensen pakken de artikelen die op grijphoogte staan. Richt met die kennis ook je huis in.

Maar er zijn meer manieren. Wat dacht je van kleiner servies? Omdat je dan vaker moet opscheppen is de kans groot dat je minder gaat eten, zo bleek uit onderzoek. Of denk hier eens aan als je je auto parkeert. Als je auto een straat verderop staat zul je hem misschien niet voor elk wissewasje pakken. Zorg er dan wel voor dat de banden van je fiets altijd hard zijn en dat die voor het grijpen staat.

3. Vermijd de verleidingen

Je weet wel wanneer je in de verleiding komt om verkeerde keuzes te maken. Als je hongerig de supermarkt of een shop bij een benzinepomp binnenloopt is de kans groot dat je met iets naar buiten komt wat je eigenlijk niet wilt. Maar dat kun je natuurlijk prima voorkomen: kies je momenten en zorg dat je vooraf genoeg gegeten hebt. Als je naar een feestje gaat waar niet gezond gegeten wordt, zorg je dat je vooraf zelfs héél goed gegeten hebt. Of misschien moet je hier en daar zelfs helemaal niet meer komen… Je hebt altijd een keuze!

En ook hier geldt: maak van je eigen huis, je eigen auto en je eigen werkplek een ‘veilige’ ruimte. Zorg ervoor dat daar eenvoudigweg geen verleidingen meer zijn. Jij bent de schepper van je eigen omgeving.

En laat ik het dan nog wat confronterender maken: met welke mensen ga jij om? Hoe gezond zijn de mensen in jouw netwerk? Meestal ga je lijken op de mensen waarmee je veel omgaat. Wil je dat? Hebben zij de vitaliteit en gezondheid waarnaar jij verlangt? Realiseer je dat je ook hier altijd zelf keuzes maakt: met wie wil jij omgaan, met wie breng jij je tijd door?

4. Daag jezelf uit

De meeste mensen – mannen en vrouwen - zijn gevoelig voor een uitdaging. En veel mannen zijn gevoelig voor competitie. Maak daar gebruik van. Spreek met jezelf een ‘challenge’ af: 10 dagen zonder zuivel, 28 dagen plantaardig, 60 dagen koud douchen, 100 dagen squats. Of stel voor jezelf een ambitieus doel: deze zomer een halve marathon rennen of een lange fietstocht plannen.

Het maakt niet uit wát je doet, maar zodra je er een uitdaging van maakt, wordt het gemakkelijker. Ons brein wil namelijk helemaal niet veranderen. Het verzet zich tegen alles wat nieuw is. Maar op deze manier ben je je brein te slim af: het wordt een spel en de beperkte duur van de challenge breekt het verzet.

Een andere manier om jezelf uit te dagen is door een stappenteller aan te schaffen. Die houdt bij hoeveel stappen jij op een dag zet. Door met jezelf een doel af te spreken zul je je best gaan doen om dat doel te halen. En natuurlijk wil je elke week weer een beetje meer halen. Overigens helpt het ook als je in je huis of je kantoor een yogamatje of een fitbal hebt liggen. Dergelijke dingen dagen je ook uit om even een paar oefeningen te doen of een poosje een bureaustoel te vervangen door de fitbal.

5. Creëer nieuwe verplichtingen

Je kunt je leven ook zo inrichtingen dat je gewoon bepaalde dingen móet doen. Als je op kantoor de printer kiest die een verdieping hoger staat, zul je voor elk printje de trap op moeten. Als je prullenbak op de gang staat of je telefoon op het bureau van je collega, zul je steeds moeten opstaan. Zo ‘verplicht’ je jezelf tot meer beweging.

Of neem een hond. Natuurlijk moet je daar goed over nadenken: kun jij een hond wel een goed leven bieden. Maar als je denkt dat je dat kunt, zal een hond je ‘verplichten’ een paar keer per dag naar buiten te gaan en een wandeling te maken. Dat zal je gezondheid zeer ten goede komen.

6. Creëer nieuwe gewoonten

Mensen zijn gewoontedieren. Het grootste deel van ons gedrag is geautomatiseerd. Dat doen we dus onbewust. Ook dat is een manier van ons brein om voldoende energie en aandacht te hebben voor wat er werkelijk toe doet. Dat is slecht nieuws, maar het is ook goed nieuws. Het slechte nieuws is dat we ongezonde gewoonten onbewust en automatisch blijven doen. Maar het goede nieuws is dat we ook gezonde dingen onbewust en automatisch kunnen doen. Alleen zul je van dat gezonde gedrag dan eerst een gewoonte of routine moeten maken. En dat vraag tijd en aandacht.

Gelukkig kun je daar hulp bij krijgen. Bijvoorbeeld in de programma’s van De Planteneter. Als je het 28-dagen programma of De plantaardige honderd gevolgd hebt, heb je nieuwe routines gebouwd. Als die er eenmaal goed in zitten, heb je de wind van de gewoontevorming mee…

7. Neem afscheid van vrijblijvendheid

Als je werkelijk gezonder wilt leven moet je een duidelijke beslissing nemen. Geen half werk. Geen slagen om de arm. Geen uitvluchten. Niet ‘proberen’, maar echt doen. Het kan dan helpen om anderen daarover te vertellen. Of misschien moet je nog een stap verder zetten: vertel de wereld over je keuze. Houd een blog bij, begin een videoblog of post op Pinterest dagelijks foto’s van je maaltijden. Hoe dan ook: neem afscheid van de vrijblijvendheid.

Wees je bewust van je eigen vermogen om je omgeving in te richten. Je kunt niet álles veranderen, maar wel veel. Creëer daarom de omgeving die jou het meest uitdaagt tot gezond gedrag.

Vertel in de reacties eens hoe jij jezelf uitdaagt tot gezonder gedrag.

NIEUWSBRIEF

Meld je nu aan!
 
Voornaam*
E-mail*
 
 
Je ontvangt meteen de laatste nieuwsbrief!
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Gratis VIDEOcursus

VIDEOcursus: De 14 geheimen van persoonlijke bloei!
 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Eén week BLOEI!

Waar mag ik de eerste week van BLOEI! naar toe sturen?
 
Voornaam
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.

Boele en Anat starten een beweging!

Hallo aarde is een initiatief van Boele Ytsma en Anat Gringhuis. Zij willen daarmee een beweging starten van mensen die zich verbinden met elkaar, met de aarde, met de natuur. Mensen die verantwoordelijkheid willen nemen voor de aarde uit liefde voor het leven zelf. Licht en vrolijk, gul en gulzig, eenvoudig en overvloedig.

Hallo aarde is een dagelijkse vlog waarin zij je deelgenoot maken van hun boeiende en bloeiende leven. Van het aanleggen van prachtige tuinen en het bouwen van een energieneutraal huis tot reizen naar inspirerende plekken en rijden in een electrische auto. Ze laten je meekijken in hun dagelijkse leven. Ze delen hun recepten voor een gezonde lifestyle (zowel in de keuken als elders in het leven).

LEES HIER MEER!

Bestel hier mijn boek

Hét Nederlandse boek over de plantaardige lifestyle! Als je gezondheid je lief is, wil je dit boek niet missen. 

-- TIJDELIJK UITVERKOCHT! --

Abonneer je op de DAGELIJKSE VLOG van Hallo aarde

Boele en Anat maken elke dag (élke dag!) een video over hun leven. Daarin laten zij zien hoe ze leven, hoe ze eten, hoe ze plannen maken en uitvoeren. Ze laten diep in hun leven kijken en delen hun persoonlijke inzichten over een goed en overvloedig leven. 

Eén ding is zeker: geen dag zal hetzelfde zijn. Kijk hoe Boele en Anat werken aan hun permacultuurtuin, hoe ze hun oude boerderij verbouwen tot een energieneutraal huis, hoe ze zonnestroom opwekken voor hun eigen electrische auto(s), hoe ze een lunchroom in Groningen voorzien van verse groenten, hoe ze hun ideeën en idealen van dag tot dat uitleven. 

Als je je voor € 10,- per maand abonneert op de dagelijkse vlog voorzie je jezelf van een dagelijkse dosis inspiratie en informatie en help je Boele en Anat met de uitbouw van hun plannen. Je betaalt per maand, dus je verplicht jezelf tot niks. Maar je maakt er wel veel moois mee mogelijk.

Abonneer je nu!